Hoogbegaafdheid

Visie op meer- en hoogbegaafdheid

Als Begaafdheidsprofielschool bieden wij onderwijs dat recht doet aan de unieke ontwikkeling van ieder kind. We hebben speciale aandacht voor leerlingen met een meer- of hoogbegaafd profiel en passen ons onderwijsaanbod aan hun specifieke behoeften aan. We begrijpen dat begaafde kinderen divers zijn en stemmen onze aanpak daarop af. Samen met de leerling, ouders, leerkracht, intern begeleider en begaafdheidsspecialist werken we aan een passend traject, dat onderdeel is van onze zorgstructuur.

Onze doelgroepen:

  • Hoogbegaafdheid: Leerlingen met een IQ boven de 130 en specifieke persoonskenmerken.
  • Meerbegaafdheid: Leerlingen met een IQ tussen 115 en 130, gecombineerd met bepaalde persoonskenmerken.
  • Ontwikkelingsvoorsprong bij kleuters: Tijdelijke of structurele voorsprong in ontwikkeling, wat mogelijk wijst op een hoog ontwikkelpotentieel.
  • Talent op één gebied: Leerlingen die specifieke uitdaging nodig hebben op een enkel vakgebied.

Werkwijze:We werken volgens een helder stappenplan:

  1. Signalering: Het herkennen van leerlingen die extra uitdaging nodig hebben.
  2. Diagnostiek: Verdere analyse met behulp van het Digitaal Handelingsprotocol Hoogbegaafdheid (DHH).
  3. Begeleiding: Opstellen van een groeps- of individueel handelingsplan met ondersteuning van verrijkingsmateriaal en leertrajectkaarten.

Leerlijnen voor uitdaging:

  • Meerwerkers (10-15%): Krijgen verrijkingsmateriaal dat aansluit bij het reguliere curriculum.
  • Hoogwerkers (2-3%): Krijgen compactere reguliere leerstof en specifiek ontwikkelde verrijking die buiten het reguliere curriculum valt.

Onderpresteren herkennen en aanpakken:

Onderpresteren, of langdurig minder presteren dan mogelijk, vraagt om een snelle en gerichte aanpak. Wij ondersteunen leerlingen en schakelen waar nodig externe begeleiding in.

Expertise op school:

Onze specialist, Marieke de Vreeze, is Post-HBO opgeleid en heeft ruime ervaring in meer- en hoogbegaafdheid. Zij coacht, begeleidt en ontwikkelt beleid binnen onze school. Daarnaast zorgt onze werkgroep, met vertegenwoordigers uit alle bouwen, voor kennisdeling en innovatie binnen ons onderwijs.

Samenwerking met ouders:

Ouders zijn een belangrijke partner in het begeleiden van meer- en hoogbegaafde leerlingen. Vanaf de eerste signalering tot de verdere ontwikkeling van de leerling betrekken we ouders intensief via gesprekken en gezamenlijke evaluaties.

Als lid van de Vereniging Begaafdheidsprofielscholen werken wij continu aan de beste aanpak voor meer- en hoogbegaafde kinderen, zodat zij zich optimaal kunnen ontwikkelen.